Wykop podstropowy na stacjach warszawskiego metra

2018.04.24

Jednym z wyzwań, którego podjęła się grupa Tree było wykonanie wykopu podstropowego na czterech stacjach warszawskiego metra oraz połączone z tym przedsięwzięcie rozbiórki kamienicy przy ul. Górczewskiej 110. Wykopy podstropowe należą do najtrudniejszych i najbardziej wymagających prac, podejmowanych przez specjalistów Tree.

Prestiżowa budowa warszawskiego metra

Warszawiacy długo czekali na metro z prawdziwego zdarzenia. Teraz, kiedy stacji znacząco przybywa, wreszcie można mówić o początku tworzenia „sieci”, a nie tylko kilku stacji podziemnych. Planowane jest rozbudowanie drugiej linii o kolejne 3-4 km trasy. Mieszkańcy Warszawy będą mogli podróżować ze stacji Płocka (zlokalizowaną pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z Wolską), Młynów (umiejscowioną pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej) oraz Księcia Janusza (położoną pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza).

Czym właściwie jest wykop podstropowy?

Metoda podstropowa (nazywana również stropową) została wykorzystana po raz pierwszy już w latach 60. ubiegłego wieku. Do dzisiaj jednak stanowi niezwykle trudną operację, mimo dokonującego się na przestrzeni lat postępu technologicznego. W latach 60. posłużyła ona do budowy mediolańskiego metra. Obecnie grupa Tree wykorzystuje ją w polskich, warszawskich warunkach. Na czym to polega? Wykopy podstropowe skupiają się na budowie kondygnacji podziemnych w obudowie wykopu ze ścian szczelinowych. Dlaczego nadal jest to najlepszy sposób na realizację takich przedsięwzięć jak budowa metra lub budowa wielopoziomowych garaży? Wykopy podstropowe pozwalają na zmniejszenie wpływu wykonania głębokich wykopów na otoczenie.

Kilka słów o kamienicy przy ul. Górczewskiej 110

W ramach budowy warszawskiego metra „poległa” również kamienica przy ul. Górczewskiej 110. Mieszkańcy Woli z pewnością zapamiętali ją jako siedzibę słynnego magla U Zdzisi. Niestety pech chciał, że stanęła na trasie warszawskiego metra i musiała zostać rozebrana. De facto budynek nie znajdował się w kiepskim stanie, dlatego roboty wyburzeniowe były koniecznością. Zmiany przy ul. Górczewskiej budziły pierwotnie liczne emocje, ale wydaje się, że mieszkańcy warszawskiej Woli wreszcie pogodzili się z nieuchronnymi zmianami. Trzeba bowiem przyznać, że metro jest najszybszym środkiem komunikacji. Podobno pierwsza linia, funkcjonująca od października 2008 r. każdego dnia gości aż 550 tysięcy pasażerów, co stanowi imponujący wynik. Budowa kolejnych stacji w ramach drugiej linii, pomoże osiągnąć podobny wynik.

Warszawski krajobraz w 2020 r.

Budowa warszawskiego metra na Woli z pewnością znacząco wpłynie na kształt tamtejszego krajobrazu. Zakończenie prac (rozbiórki budynków, wyburzenia, wykopy podstropowe) planowane jest dopiero na 2020 r., ale już widać znaczące zmiany. Specjaliści z grupy Tree z dumą wymieniają warszawskie metro, jako jedno z największych i najbardziej wymagających przedsięwzięć, w jakich mieli okazję brać udział.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *